We lopen als cabinepersoneel op ons tandvlees; de roosters zijn maximaal ingedeeld, losse VE en Snipperdagen kunnen niet worden opgenomen, er staan verzoeken  uit tot bewilliging (zelfs tegen betaling). Ondertussen loopt de samenwerking tussen Transavia en afhandelingsmaatschappij Viggo alles behalve soepel. Om goed en gezond uit de crisis van nu te komen zet het cabinepersoneel zich flexibel op, maar waar is de groene kant van onze werkgever? We nodigen alle leden uit om deel te nemen aan digitale ledenbijeenkomsten op 11 en 19 augustus om over de ontstane situatie te spreken.

Roosters
We zien dat het automatisch indelingssysteem haar vruchten afwerpt voor Transavia. De roosters zijn strakker ingedeeld dan voorheen. Dat kan en mag conform de WRR, maar is het ook wenselijk? De oplossing ligt in een goede WRR, hoe complex dat is hebben we gezien met het project “Goed Cabinerooster”. Een ruim tweejarig traject wat haar vruchten (nog) niet heeft afgeworpen. Wij willen waken over de afspraken die we nu hebben en kijken naar verbeteringen in de WRR die ook ten goede van het cabinepersoneel komen. De Corona-pandemie drukt nog steeds op de samenleving en dat geldt ook voor ons werk. Bij Transavia zijn er extreem veel ziekmeldingen. Het gevolg hiervan is dat losse VE’s en snipperdagen nauwelijks of niet kunnen worden opgenomen en bijna alle SB-diensten worden opgevuld. Ook hebben we te maken met meer roosterwijzigingen en vertragingen. Dit alles bij elkaar leidt tot een hoge werkdruk en vermoeidheid onder het cabinekorps. Ons privéleven komt nu echt in het gedrang. Iedereen zet zich dag in dag uit maximaal in voor de passagiers en voor ons bedrijf, maar de rek is eruit.

Keuze voor afhandelaar
Transavia heeft er voor gekozen om vanaf 1 februari dit jaar te stoppen met de grondafhandeling door KLM. Er is een nieuw contract aangegaan met Viggo, een nieuwe afhandelaar op Schiphol. Al in juni waarschuwde FNV Schiphol voor grote personeelstekorten, omdat onze leden in de afhandeling zich zorgen maakten over een dreigende chaos. Helaas is dit ook uitgekomen; Schiphol en Viggo blijken niet klaar te zijn voor deze zomer. Er is een groot personeelstekort waardoor er lange wachttijden en vertragingen ontstaan. Dat merken wij allemaal dagelijks door de gespannen sfeer aan boord en op de grond, dit is schadelijk voor het imago van ons bedrijf.

Hard gewerkt aan oplossingen
We zien dat er binnen Transavia hard wordt gewerkt om zaken te verbeteren in de operatie en richting passagiers. Uiteindelijk is er maar één echte oplossing: dat de onafhankelijke afhandelingsbedrijven op Schiphol betere arbeidsvoorwaarden en baanzekerheid gaan bieden. De luchtvaartmaatschappijen sluiten nu telkens nieuwe contracten af tegen lagere prijzen, waardoor de afhandelaren concurreren over de rug van de werknemers. Dit leidt in de hele afhandeling tot lage lonen en veel flexibele contracten. Met alle problemen van dien. Dit moet anders, in het belang van het cabinepersoneel, onze grondcollega’s én onze passagiers.

Digitale ledenbijeenkomsten
Vanwege de vele vragen, de zorgen en de onrust die nu heerst, organiseren wij voor onze leden twee digitale bijeenkomsten. Deze zullen plaatsvinden via Microsoft Teams. De data zijn woensdag 11 augustus om 14:00 uur en donderdag 19 augustus om 11:00 uur. Aanmelden kan via info@fnvtransaviacabine.nl

Team FNV Transavia Cabine