Afgelopen week heeft FNV Transavia Cabine vol verbazing het nieuws tot zich genomen dat de topman van Air France-KLM over 2020 een bonus van €2 miljoen aan aandelen zal ontvangen. Dit komt bovenop zijn toch al riante salaris van zo’n €7.5 ton (exclusief onkostenvergoeding van zo’n €2.5 ton).
Dit nieuws staat in schril contrast met de offers die Air France-KLM van haar personeel verwacht. Tijdens de zwaarste crisis waar de luchtvaart zich ooit in heeft bevonden vangt het personeel de klappen op. Geen loonsverhogingen, tredepauzes, vakantiedagen inleveren, eindejaarsuitkeringen inleveren, winstuitkeringen uitstellen of inleveren en gedwongen vertrek van collega’s .
We maken met zijn allen een pas op de plaats totdat alle leningen zijn terugbetaald. Iedere euro wordt drie keer omgedraaid. Hoe kan het dan zijn dat Ben Smith nu zo riant wordt beloond? In het nieuws lees je dat de bonus een beloning is voor het binnenhalen van de staatsleningen. Maar valt dat niet gewoon binnen zijn taakomschrijving als topman van Air France-KLM?
Als directies het dringend verzoek doen aan het adres van het personeel om voor lange tijd een pas op de plaats te maken, mag je verwachten dat diezelfde directies het goede voorbeeld geven. Het zou Ben Smith sieren afstand te doen van zijn bonus van 2 miljoen euro. Ook in de Tweede Kamer zijn hier inmiddels vragen over gesteld.
FNV Transavia Cabine staat voor rechtvaardige afspraken, in goede tijden en slechte tijden. Vorig jaar hebben wij Transavia laten zien met het bedrijf en de crisis mee te willen bewegen. Aan het einde van de rit hebben we uiteindelijk niet kunnen tekenen, dit omdat de afspraken onder de domeinen niet in balans waren.
Vind je dit soort berichtgevingen ook onrechtvaardig en wil je meer balans in de toekomst? Steun dan FNV Transavia Cabine. Kijk op www.fnvtransaviacabine.nl voor meer informatie en wordt lid!
Team FNV Transavia Cabine